Hypatia e Aleksandrisë (rreth 370 e.s. – mars 415 e.s.) ishte një filozof dhe matematikane femër, e lindur në Aleksandri, Egjipt ndoshta në vitin 370 të es (megjithëse disa studiues e citojnë lindjen e saj rreth vitit 350 të es). Dihet pak për jetën, por vdekja e saj dramatike nga duart e fanatikëve të krishterë është e dokumentuar mirë.

Ajo ishte e bija e matematikanit Theon, profesorit të fundit në Universitetin e Aleksandrisë, i cili e mësoi atë në matematikë, astronomi dhe filozofinë e ditës, e cila, në kohët moderne, do të konsiderohej shkencë. Asgjë nuk dihet për nënën e saj dhe, siç u përmend, ka pak informacion për jetën e saj. Siç shkruan studiuesi Michael AB Deakin:

Rrëfimet më të hollësishme që kemi për jetën e Hypatias janë të dhënat e vdekjes së saj. Ne mësojmë më shumë për vdekjen e saj nga burimet kryesore sesa për çdo aspekt tjetër të jetës së saj.

Ajo u vra në vitin 415 të es nga një turmë e krishterë që e sulmoi në rrugët e Aleksandrisë. Burimet kryesore, madje edhe ata shkrimtarë të krishterë që ishin armiqësorë ndaj saj dhe pretendonin se ajo ishte një shtrigë, janë përgjithësisht dashamirës në regjistrimin e vdekjes së saj si një tragjedi. Këto tregime e përshkruajnë në mënyrë rutinore Hypatia-n si një grua që njihej gjerësisht për bujarinë e saj, dashurinë për të mësuar dhe ekspertizën në mësimdhënie në lëndët e neoplatonizmit, matematikës, shkencës dhe filozofisë.

Zhvillimi i Aleksandrisë

Aleksandri, Egjipt u themelua në vendin e qytetit më të vjetër port të Rhakotis nga Aleksandri i Madh në shek. 331 pes. Thuhet se Aleksandri i kishte hartuar vetë planet për qytetin dhe më pas ia la ndërtimin komandantit të tij Cleomenes, ndërsa vetë Aleksandri vazhdoi fushatat e tij ushtarake. Kleomeni ngriti qytetin origjinal, por ai u zhvillua në lartësinë e tij nga një prej gjeneralëve të Aleksandrit, Ptolemeu I (r. 323-282 pes), i cili sundoi Egjiptin pas vdekjes së Aleksandrit.

Ptolemeu I themeloi Bibliotekën e Aleksandrisë, muzeun dhe tempullin e Serapis (Serapeum) dhe e ktheu qytetin në një qendër kulturore që rivalizonte Athinën.

Studiuesi Lionel Casson komenton:

Në kohët e lashta, fjala muze zakonisht i referohej një institucioni fetar, një tempull për adhurimin e muzave; Krijimi i Ptolemeut ishte një tempull figurativ për muzat, një vend për kultivimin e arteve që ato simbolizonin. Ishte një version i lashtë i një instituti kërkimor: anëtarët, të përbërë nga shkrimtarë, poetë, shkencëtarë dhe studiues të shquar, u emëruan nga Ptolemenjtë përgjithmonë dhe gëzonin një rrogë të majme, përjashtim nga taksat (pa kushte të papërfillshme në mbretërinë Ptolemaike, akomodimi dhe ushqimi falas. Nuk kishte rrezik që fondet të mbaronin pasi institucioni kishte një dhurim të dhënë nga Ptolemeu I kur ai e ngriti atë.

Aleksandria tërhoqi mendjet më të mira të ditës në shkencat, matematikën, filozofinë dhe shumë disiplina të tjera. Matematikani i madh Arkimedi (l. 287-212 p.e.s.) studioi atje dhe mund të ketë dhënë edhe kurse. Filozofi dhe gjeografi Eratosthenes (lc 276-194 pes) dha mësim atje dhe ishte në Aleksandri që ai llogariti perimetrin e tokës. Matematikani Euklidi (lc 300 pes) dha gjithashtu mësim në Aleksandri dhe inxhinieri dhe matematikani i shkëlqyer Hero (i dhënë gjithashtu si Heron, 10-70 e.s.) jetoi dhe punoi atje.

Qyteti lulëzoi nën dy sundimtarët e parë të Dinastisë Ptolemeike, por ra në mënyrë të qëndrueshme nën të tjerët derisa u pushtua nga Roma pas betejës së Actium në vitin 31 pes. Kur perandori romak Konstandini i Madh (l. 272-337 e.s.) e bëri krishterimin fe shtetërore, të krishterët e Aleksandrisë – të persekutuar më parë – tani ndiheshin të fuqizuar për të goditur kundërshtarët e tyre paganë. Në kohën e Hypatias, dallimet dhe rivalitetet fetare ndanë rregullisht qytetin, shpërthyen në dhunë.

Hypatia dhe qyteti i saj

Në një qytet që po bëhej gjithnjë e më i larmishëm fetarisht (dhe kishte qenë gjithmonë kaq kulturalisht) Hypatia ishte një mike e ngushtë i prefektit pagan Orestes dhe u fajësua nga Kirili, kryepeshkopi i krishterë i Aleksandrisë, se e pengoi Orestin të pranonte ‘besimin e vërtetë’. Ajo shihej gjithashtu si një ‘pengesë’ për ata që do të kishin pranuar ‘të vërtetën’ e krishterimit po të mos ishte për karizmën, sharmin dhe përsosmërinë e saj në bërjen e koncepteve të vështira matematikore dhe filozofike të kuptueshme për studentët e saj; koncepte që kundërshtonin mësimet e kishës relativisht të re.

Nga të gjitha llogaritë, Hypatia ishte një grua e jashtëzakonshme jo vetëm për kohën e saj, por për çdo kohë dhe një folëse e njohur publike. Michael Deakin citon historianin e lashtë Damascius duke përshkruar ligjëratat e saj publike:

Duke veshur petkun [rrobën e një studiuesi, dhe kështu një veshje në thelb mashkullore], zonja u shfaq në qendër të qytetit, duke u shpjeguar në publik atyre që ishin të gatshëm të dëgjonin Platonin, Aristotelin ose ndonjë filozof tjetër … një ngërç i madh rreth dyerve [të shtëpisë së saj], një pështjellim i njerëzve dhe kuajve, i njerëzve që vinin e shkonin dhe të tjerë që rrinin rreth Hypatias, filozofia tani do t’u drejtohej atyre dhe kjo ishte shtëpia e saj. (58)

Babai i saj, Theon, nuk pranoi t’i impononte vajzës së tij rolin tradicional që u ishte caktuar grave dhe e rriti atë ashtu siç do të kishte rritur një djalë sipas traditës greke; duke i mësuar asaj zanatin e tij. Studiuesi Wendy Slatkin shkruan:

Gratë greke të të gjitha klasave merreshin me të njëjtin lloj pune, kryesisht të përqendruar rreth nevojave shtëpiake të familjes. Gratë kujdeseshin për fëmijët e vegjël, ushqenin të sëmurët dhe përgatitnin ushqim.

Hypatia, nga ana tjetër, drejtoi jetën e një akademiku të respektuar në universitetin e Aleksandrisë; një pozicion në të cilin vetëm meshkujt kishin të drejtë më parë. Deakin tregon se ajo e tejkaloi babanë e saj të respektuar siç dëshmohet nga dëshmitë e lashta për shkëlqimin e saj. Ajo nuk u martua kurrë dhe mbeti beqar gjatë gjithë jetës, duke iu përkushtuar mësimit dhe mësimdhënies. Shkrimtarët e lashtë pajtohen se ajo ishte një grua me fuqi të madhe intelektuale, madje edhe shkrimtarët e krishterë si Gjoni i Nikiut që ishin armiqësor ndaj saj. Komentet e Deakin:

Gjerësia e interesave të saj është më mbresëlënëse. Brenda matematikës, ajo shkroi ose ligjëroi mbi astronominë (përfshirë aspektet e saj vëzhguese – astrolabin), gjeometrinë (dhe për kohën e saj gjeometrinë e avancuar në atë kohë) dhe algjebrën (përsëri, për kohën e saj, algjebër e vështirë) dhe bëri një përparim në teknikën llogaritëse – të gjitha këto si dhe të angazhohen në filozofi fetare dhe të aspirojnë për një stil të mirë të të shkruarit . Shkrimet e saj ishin, siç mund të gjykojmë, një rezultat i mësimdhënies së saj në fushat teknike të matematikës. Në fakt, ajo po vazhdonte një program të iniciuar nga babai i saj: një përpjekje e ndërgjegjshme për të ruajtur dhe sqaruar veprat e mëdha matematikore të trashëgimisë Aleksandriane.

Kjo trashëgimi ishte aq mbresëlënëse sa Aleksandria rivalizoi Athinën si një xhevahir i të mësuarit dhe kulturës. Që nga mbretërimi i Ptolemeut I, Aleksandria ishte rritur për të mishëruar aspektet më të mira të jetës së qytetëruar urbane. Edhe në rënie relative, qyteti ishte ende një mrekulli e botës mesdhetare. Shkrimtarët e hershëm si Straboni (63 p.e.s.-21 e.s.) e përshkruajnë qytetin si “madhështor” dhe universiteti u mbajt në një vlerësim kaq të lartë sa studiuesit vazhduan të dynden atje nga e gjithë bota, pavarësisht nga rivalitetet fetare dhe dhuna. Biblioteka e madhe e Aleksandrisë thuhet se ka mbajtur 500,000 libra në raftet e saj në ndërtesën kryesore dhe më shumë në një aneks ngjitur. Si profesoreshë në universitet, Hypatia do të kishte akses çdo ditë në këtë burim dhe duket qartë se ajo e shfrytëzoi plotësisht atë.

Intoleranca fetare dhe vdekja

Aleksandria ishte ende një vend i madh mësimi në ditët e para të krishterimit, por, ndërsa besimi rritej në adhurues dhe fuqi, u nda gjithnjë e më shumë nga luftimet midis fraksioneve fetare. Nuk është aspak e tepruar të pretendosh se Aleksandria u shkatërrua si qendër e kulturës dhe e të mësuarit nga intoleranca fetare dhe Hypatia ka arritur të simbolizojë këtë tragjedi në atë masë sa vdekja e saj është cituar si fundi i botës klasike.

Kryepeshkopi Kiril ishte i frustruar në mënyrë rutinore nga popullariteti i Hypatias dhe miqësia e saj me prefektin Orestes. Kronisti i krishterë Gjoni i Nikiu shpjegon situatën nga këndvështrimi i Kirilit:

Dhe në ato ditë u shfaq në Aleksandri një grua filozofe, një pagane me emrin Hypatia, e cila ishte e përkushtuar në çdo kohë pas magjisë, astrolabëve dhe instrumenteve muzikore, dhe ajo mashtroi shumë njerëz me dredhitë e saj satanike. Dhe guvernatori i qytetit [Orestes] e nderoi shumë, sepse ajo e kishte mashtruar me magjinë e saj. Dhe ai pushoi së shkuari në kishë siç e kishte zakon.

Tensionet u rritën kur Oresti dënoi publikisht për nxitje të dhunës një burrë të quajtur Hieraks, një i krishterë i zellshëm dhe një nga njerëzit e Kirilit. Hierax kishte rrëshqitur në një sinagogë për të spiunuar komunitetin hebre për Kirilin në mënyrë që të gjente ndonjë provë të planeve hebreje kundër të krishterëve. Kur hebrenjtë e vunë re, u ankuan te Oresti dhe Heiraksi u kap dhe u ndëshkua. Kjo e zemëroi Kirilin, i cili inkurajoi komunitetin e krishterë të sulmonte hebrenjtë. Judenjtë u vranë dhe të mbijetuarit u dëbuan nga qyteti, ndërsa pasuritë e tyre u përvetësuan nga të krishterët dhe sinagogat u konvertuan në kisha. Në furinë fetare të frymëzuar nga “fitoret” e tyre mbi hebrenjtë, turma më pas filloi të kërkonte Hypatia.

Vrasja e Hypatias

Në vitin 415 të es, teksa kthehej në shtëpi nga mbajtja e leksioneve të saj të përditshme në universitet, Hypatia u sulmua nga kjo turmë, e përbërë kryesisht nga murgj të krishterë, u tërhoq zvarrë nga qerrja e saj në rrugë në një kishë dhe atje u zhvesh lakuriq, e rrahën për vdekje, dhe u dogj. Studiuesi Mangasar M. Mangasarian e përshkruan skenën siç është regjistruar nga historianët e lashtë:

Të nesërmen në mëngjes, kur Hypatia u shfaq në karrocën e saj përpara rezidencës së saj, papritmas pesëqind burra, të gjithë të veshur me të zeza dhe të mbuluar, pesëqind murgj gjysmë të uritur nga shkretëtira e Egjiptit, ushtarë të kryqit – si një uragan i zi, u hodh në rrugë, hipën në karrocën e saj dhe, duke e tërhequr zvarrë për flokësh, duke e futur në një kishë! Disa historianë thonë se murgjit i kërkuan asaj të puthte kryqin, të bëhej e krishterë dhe të bashkohej me manastirin, nëse donte që t’i falej jeta. Sido që të jetë, këta murgj, nën udhëheqjen e krahut të djathtë të Shën Kirilit, Pjetrit Lexues, e zhveshën lakuriq pranë altarit dhe kryqit, duke i gërvishtur mishin me guaska deti. Dyshemeja prej mermeri e kishës ishte e spërkatur me gjakun e saj të ngrohtë. Altari, kryqi, gjithashtu, u copëtuan, për shkak të dhunës me të cilën iu grisën gjymtyrët, ndërsa duart e murgjve paraqisnin një pamje tepër revoltuese për t’u përshkruar. Trupi i gjymtuar, mbi të cilin vrasësit festuan urrejtjen e tyre fanatike, më pas u hodh në flakë.

Pas vdekjes së Hypatias, Universiteti i Aleksandrisë u shkatërrua dhe u dogj me urdhër të Kirilit, tempujt paganë u shkatërruan dhe pati një eksod masiv intelektualësh dhe artistësh nga Aleksandria. Kirili më vonë u shpall shenjt nga kisha për përpjekjet e tij për të shtypur paganizmin dhe për të luftuar për besimin e vërtetë. Vdekja e Hypatia-s është njohur prej kohësh si një pikë ujore në histori që përcakton epokën klasike të paganizmit që nga epoka e krishterimit.

Filmi kushtuar Hypatias

Filmi artistik i vitit 2009 Agora, i cili tregon historinë e jetës dhe vdekjes së Hypatias, përshkruan me saktësi trazirat fetare të Aleksandrisë shek. 415 es në të njëjtën kohë që merr licencë me ngjarje në jetën e filozofit (siç janë detajet e vdekjes së saj). Filmi ngjalli polemika pas publikimit të tij nga disa segmente të komunitetit të krishterë që kundërshtuan përshkrimin e të krishterëve të hershëm si armiq fanatikë të të mësuarit dhe kulturës. Megjithatë, historia është e qartë se Aleksandria filloi të bjerë kur Krishterimi u ngrit në pushtet dhe vdekja e Hypatia e Aleksandrisë ka ardhur për të mishëruar gjithçka që humbi qytetërimi në trazirat e intolerancës fetare dhe shkatërrimit që shkakton.

Përgatiti: Albert Vataj

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here