Garat me pëllumba janë një traditë e jona mijëra vjeçare . Që pëllumbat garues të ngjiten lartë në qiell (800-1500m) duhet pasur edhe kushtet klimatike që e mundësojnë atë fluturim të lartë ; temperatura e ajrit ndërmjet 18 dhe 20 shkallë ,erërat e lehta veri-perëndimore. Pëllumbi garues duhet ta mbërrij lartësinë mbrenda 30 minutash , dhe atje lartë në qiell t´i tregon aftësitë e tija të fluturimit dhe lazdrimit me qëndrim deri në 5 orë. Edhe për të prekur tokën nga ajo lartësi ,varet prej guximit dhe krenarisë së pëllumbit , e kjo zbritje plot sharmë zgjatë nga 15 minuta e deri në dy orë.
Sa është i vjetër pëllumbi në anët tona ,këtë nuk mund ta thotë askush , janë mijëra vjeçarët në pyetje.
Por ,pse pëllumbi i ynë nga Romakët u quajt Columba illyrica – Pëllumbi ilir? ai sigurisht e kishte ndonjë veti , pamje apo aftësi më shumë se të tjerët .
” Shteti Ilirik shtrihej nga Adriatiku në perëndim e në veri e përfshinte Slloveninë dhe Kroacinë e sotme , në lindje deri te lumi Danub në jug Kosova dhe Shqipëria. Ilirët e sollën me vete rasën e vjetër Babilonase të pëllumbave. Pëllumbi shihej si shpezë e shenjt se pse disa nga ata fluturonin lartë në qiell dhe priftërinjt e kohës mendonin që pëllumbat janë në kontakt të vazhdueshëm me Zotërat dhe të tillët janë kumtues dhe sjellin edhe kumte.”(Joca Naumovic , Serbian Highflyers) “
“ Kur sllavët erdhën këndej pari pas shek.VI-të e panë dhe e takuan për herë të parë pëllumbin e shenjt ,me puplat e tija plotë shkëlqim dhe vijëzëllimë (Joca Naumoviç) ”
Dhe si zakonisht serbët të aftë për përvetësim e quajtën Pëllumbi Arkangjel, ku pas shekujve të 13 dhe 14 Pëllumbi ilirik rritej në manastiret ” serbe ”.Gjëja se sipas historiografëve serb ,edhe kur paskan pas “ ikur “ serbët nga turqit ( pas 1389) e paskan pas marrë me vete edhe këtë shpezë të bekuar.
Arkeologu anglez A.J.Evans , e kishte vizituar Pejën në vitin 1884. Ai i kishte vërejtur sistemet e ujitjes në këto anë që i ngjanin atyre të gjetura në Babiloni. Ai shkruan se në Kosovë ju mund të gjeni Delen Ilirike, Buallicat, Gomerët si dhe kuajt e vegjël. Ai i thoshte një miku të tij serb adhurues i pëllumbave nga Beogradi (Djoka Djordjevic): ” Në se e kërkoni paraardhësin e pëllumbave të juaj atëherë Pëllumbat e shenjt që nga koha e Ilirëve mund ti gjeni ende në qytetin e Pejës ( Viti 1884 ,pra)
Kultura e Vinçës ngërthen në vete të kaluarën tonë pellazge dhe pellazge-ilire : Në vendin e quajtur Vuqjedol është gjetur një shembull i shkëlqyer i frymëzimit artistik , dhe simbol fetar i kulturës dhe qytetërimit të hershëm pellazg (Europian)- Pëllumbi i Vuqjedolit. Ky pëllumb i lartë 53 cm është i bër nga balta e pjekur. Në qafë i ka të gdhendura tri simbole të dyfishta të një sopateje; modelet jo të zakonshme i mbulojnë krihet dhe gjoksin kurse kreshtat e larta ia zbukurojnë kokën Shenjat e gdhendur pikërisht në krihë dhe pikat e gjoksit dëshmojnë për një racë vendore të pëllumbit ,4500 vjet më parë . Ngritja dhe kultivimi i pëllumbave ,me këtë gjetje dëshmon kohën shumë më të largët të lashtësisë ,dhe ky është pëllumbi më i vjetër që është zbuluar ndonjë herë në Europë
Ngritën shumë pyetje me këtë zbulim , a ka ndonjë lidhshmëri me gjetjet e pëllumbave të shpellave, a ka ndonjë lidhje me pëllumbat sumerian të Babilonisë e që mendohet të jenë stër-stërgjyshi i pëllumbit ilir. Por matjet dhe krahasimet tregojnë se ngjashmëria është shumë e madhe
Për shumë specialist , ky zbulim i pëllumbit të famshëm të Vuqjedolit në fakt tregon se është një thëllëzë ( simboli Hephaestus) simbol cili lidhet me kohën në metalurgjinë e kohës , e që është një epokë e lavdishme e kuturës së Vinçës.
Ilirëve iu kisha mbetur shumë ”borxh” sikur edhe në këtë rast nuk e kisha përmendur birrën Ilire ”Sabaja ” . Por ç´ka lidhje birra me pëllumbin? Shumë ,bile.
Columba illyrica dhe Birra Sabaja , dy detale të vogla që kanë lënë gjurmë në të kaluarën tonë antike të harruar . Po sistemi i ujitjes ne rrethin e Pejës i ngjashëm me atë të Babilonisë ?
E kemi ditur që Ilirët ishin të njohur edhe për birrën e tyre Sabaja ?
Hocataeusi , një historian grek i cili shkrunte që në shek. e 5-të prK, kishte cekur se Pajonët , banorët e vjetër t Maqedonisë së Aleksandrit të Madh e pinin një pije të bërë nga elbi , kurse një tjetër historian Hellanleus (466 prK) flet pë disa njerëz që e pinin një birrë të bërë nga rrënjët. Aristoteli shkruante se birra me emrin piuon kishin dhimbje kreje dhe fytyrat e tyre rrinin të varura .(The Montreal Daily Herald 1892).
Pra Ilirët e lashtë e prodhonin dhe pinin birrën nga elbi.. Por me ardhjen e romakëve birra konsiderohet si një pije e klasit të ultë , pije barbarësh (Ilirët ,barbar?)
Birra e lashtë ishte një lëng elbi me origjinë nga Iliria, dhe që sabaja dhe sabaium ishte fjalë ilire e kohës (H. Krahe , Die schprache der Illyrer , Wiesbaden 1955 ),kurse sabaiarius mund të quheshin fermentuesit e birrës së elbit.
Romakët ishin të mësuar me verën ilire me mjaltë dhe kur e pushtuan Ilirinë , birrën Sabaia e quajtën pije barbare.
Pra gëzuar me një gotë birrë Sabaia , duke i pritur pëllumbat ilirik të zbresin nga qielli !
Plotësim në atë që e lexuat :
http://www.jadranko.se/england/history.htm http://srpskivisokoletac.8m.com/newpage6.htm
Një akt heroik i mrekullueshëm. Historia e Rilindjes zbulon kufirin e humbur ku Lindja u…
Zhurmat, smogu dhe pagesat mund të jenë paksa të lodhshme kur jeton në qytet. Kush…
Ajo që dimë është se universi zgjerohet. Por çfarë zgjerohet brenda? Dhe a ka…
Në pamje të publikuara në rrjetet sociale nga Forumi për Mbrojtjen e Trashëgimisë Kulturore, shihet…
Ndryshe nga markat që investojnë fuqishëm në reklama tradicionale, Rolex ka zgjedhur një strategji…
Pushtimi serb i Kosovës në vjeshtën e ftohtë të vitit 1912 bëri jehonë në shtypin…