Osmanllinjtë kishin prejardhje shqiptare, si pasardhës direkt te Komnenëve, perandorëve ilir të Bizantit, sipas autorëve të famshëm grek dhe hebrenj të viteve të fundit

Një fakt pak i njohur mbi “turqizimin” e Anadollit është se, pavarësisht faktorit ushtarak në konfliktet midis Perandorisë Bizantine dhe potencialëve turq, procesi kryesor i sjelljes ishte integrimi dhe jo asgjësimi. Me ardhjen e nomadëve turq në rajon në shekullin e XI, filluan menjëherë martesat mes të krishterëve grekë dhe myslimanëve turq shpejt duke mos u ndalur. Kryqtarët që u larguan nga Evropa për të ndihmuar bizantinët kundër selxhukëve e shfrytëzuan mirë frytin e këtij unioni greko-turk.
Kishte madje një njësi ushtarake specifike mercenarësh për ata individë të lindur nga nëna greke dhe baballarë turq, të njohur si “turcopoles” të cilët, megjithëse muslimanë, u shërbenin ushtrive katolike dhe gjithashtu ushtrive bizantine. Dasmat midis shtëpive mbretërore në të dy anët nuk ishin aspak të pazakonta.
Në radhët e aristokracisë të bizantinëve të turqizuar, vetëm një nga shembujt e shumtë është Gjon Çelebi Komneni i lindur në 1112, djali i sebastokratorit Isak Komneni, djali i tretë i Perandorit Aleks Komneni i Parë (1081-1118) dhe gruas së tij Irena. Dihet pak për nënën e tij, e cila ndoshta ishte me origjinë ruse.
Marrëdhëniet mes Isakut dhe vëllait të tij, Gjon II Komni (1118-1143) ishin në fillim të përzemërta, por filluan të përkeqësoheshin, kështu që nga viti 1130 ata kishin filluar përçarjen. Arsyet për këtë janë lënë të pashpjegueshme nga burimet; Niketas Choniates dhe John Kinnamos thjesht tregojnë se Isaku i kishte hedhur sytë fronit. Në vitin 1130, Isaku u përfshi në një komplot kundër Gjonit kur ky i fundit ishte larg Konstandinopojës, duke bërë fushatë kundër turqve selxhukë të Rumanisë. Komploti u zbulua, por Isaku dhe dy djemtë e tij arritën të largoheshin nga Konstandinopoja dhe të gjenin strehë në oborrin e Emirit danez G üm üshtigin Ghazi (1104-1134) në Melitene. Gjoni shoqëroi babanë në internimin e tij gjashtë-vjeçar, gjatë së cilës ata përshkuan pjesën më të madhe të Azisë së Vogël dhe Levantit, ndërsa Isaku u përpoq të mblidhte sundimtarët e rajonit kundër vëllait të tij.
Nga Melitena ata shkuan në Trebizond, guvernatori i të cilit, Konstandin Gabrasi, ishte shkëputur nga Bizanti në 1126 dhe drejtonte rajonin e Kaldias si një princ i pavarur, më pas në Çilikinë Armene, ku i priti sundimtari i saj Leo i Parë. Epo: gjoni madje u martua me një nga bijat e Leos dhe mori si pajë qytetet Mopsuestia dhe Adana. Sidoqoftë, pas një kohe të shkurtër ata bashkë me Leon humbën luftën dhe u detyruan të kërkonin strehim tek Sulltani i Rumit, Mesud I (1116-1156), duke braktisur zotërimet e tyre në Çilikia.
Isaku vazhdoi përpjekjet për të formuar një koalicion kundër vëllait të tij, por ato dolën të ishin të parëndësishme, ndërsa pozicioni i Gjonit II vazhdoi të përmirësohet edhe më shumë. Sukseset ushtarake të Perandorit, veçanërisht pas fushatës së tij siriane në 1137-1138, e cila çoi në nënshtrimin ndaj Perandorisë, të Principatës së Antiokisë, forcuan pozicionin e tij me aristokracinë bizantine, administratën dhe njerëzit e thjeshtë. Për shkak të kësaj, mbështetësit e Isakut në perandori filluan të braktisin kauzën e tij. Prandaj Isaku u detyrua të kërkonte pajtimin me vëllain e tij: Gjonin, gjatë një takimi ndërkohë kur ushtria perandorake po kthehej nga Antiokia në pranverën e vitit 1138. Perandori i fali me lehtësi dhe i solli përsëri në Kostandinopojë.
Në 1139, Gjoni shoqëroi Perandorin në fushatën e tij kundër djalit dhe pasardhësit të G üm üshtiginit, Melik Mehmedit. Ushtria bizantine shkoi në rezidencën e Mehmedit në Neocesarea dhe e rrethoi. Gjatë përleshjes midis ushtrive, një incident çoi në humbjen e Gjonit: duke parë një kalorës të shquar latin që kishte mbetur në këmbë, perandori urdhëroi Gjonin t’i jepte hamshorin e tij racë arabe. Kjo kërkesë tërboi Gjonin krenar, i cili nuk pranoi të bindet dhe e sfidoi kalorësin latin në një duel për këtë arsye. Duke parë reagimin e saj mosmiratues, ai braktisi kalin e tij, menjëherë zuri një kal tjetër dhe galopoi drejt kampit turk.
Ai u prit mirë nga Mehmedi, i cili e njohu atë që nga ish-mërgimi i tij. Gjoni ndau me lehtësi informacione rreth dobësive të ushtrisë bizantine; ky akt ka të ngjarë ta mbajë Neokesarenën të mos binte dhe perandorit nuk i mbetej tjetër veçse të tërhiqej.
Nga Neocesarea, Gjoni u transferua në oborrin e Sulltan Mesudit të Parë. Atje ai u konvertua në Islam dhe u martua me një nga bijat e Sulltanit, emri i së cilës, (sipas historianit të shek.XVI Makarios Melisenos), ishte Kamero.
Jeta e saj më pas ishte e errët: as data e vdekjes së saj dhe as ndonjë aktivitet në oborrin e Konias nuk dihet. Ai mori shumë tokë dhe shumë pasuri dhe u respektua shumë nga turqit për administrimin, por edhe për rrjedhshmërinë e të folurit të gjuhës arabe. Gruaja e tij mund të ketë qenë gruaja që udhëhoqi mbrojtjen e kryeqytetit selxhuk, Konja, kundër sulmeve nga kushëriri i Gjonit, Perandori Manuel I Komneni (1143-1180). Gjoni ndoshta kishte vdekur tashmë në atë kohë.
Sipas Melisenosit, tradita e mëvonshme deklaroi se Gjoni mori emrin Çelebi – një përkthim grek i të nderuarit Çelebi, një term që tregon një lindje fisnike, një zotëri.
Vërtetohet se Gjoni dhe gruaja e tij selxhuke kishin një djalë, Sulejman Shah, babai i Ertu-ğrul, gjyshi i Osmanit të Parë, themeluesit turk të dinastisë osmane. Kjo traditë familjare, e njohur nga Mehmedi i II, pushtuesi i Kostandinopojës në vitin 1453, ishte përdorur gjithashtu për të pretenduar trashëgiminë legjitime të Bizantit si një pasardhës i Komnenëve përmes Gjonit dhe babait të tij Isakut. Sulltani madje kishte në mesin e titujve të tij zyrtarë atë të “Kayser-i-Rhum” ose “Cezari i Romës”.
Referenca;
Konstantinos Mustakas (2015). “Miti i origjinës bizantine të osmanllinjve: një ese në interpretim. “Studime greko-bizantine moderne”.
Oktawiusz Jurewicz (1970). Andronikos I. Comnenos, Amsterdam : Adolf M. Hakkert.

  • Paul Magdalino (2002). Perandoria e Manuel I Komnenos, 1143-1180. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Konstantinos Varzos (1984). Ē Genealogía tōn (Gjenealogjia e Komnenoit (në greqisht). A. A. Selanik: Qendra e Studimeve Bizantine, Universiteti i Selanikut.
    Përgatiti Rozart Dani Luksemburg 2021 /InforCulture.info

postbck postbck

Recent Posts

Lëvizja e këmbës: Pse ndodh dhe si ta trajtoni atë?

  Jeni ose një lëvizës i këmbëve ose dikush që irritohet shumë nga kërcimi i…

15 hours ago

A e dini pse djathi zviceran ka vrima?

  Termi djathë zviceran nuk i referohet nga vjen djathi, por lloji i djathit, ose…

15 hours ago

Kush ishte Xhafer Deva dhe pse Ambasada gjermane kundërshton restaurimin e shtëpisë së tij

  Deva ishte politikan me prejardhje nga qyteti i Mitrovisë. Ai gjithashtu ishte ministër i…

15 hours ago

Kështu pritej Tito në Kosovë në vitin 1950

  “Oral History Kosovo” në profilin e tyre zyrtar në “Instagram”, kanë publikuar fotografi nga…

17 hours ago

Kura me mese arrash për zemrën, mushkëritë dhe imunitetin

  Për shumë njerëz ky është një lëng që funksionon kundër kollës dhe problemeve me…

17 hours ago

Shurupi i mollës – Zbuloni sëmundjet që parandalon

  Shurupi i mollës është një nga lëngjet më të shëndetshme që mund të konsumoni…

18 hours ago